Com a conseqüència de l’evolució de la manera d’interactuar de l’usuari amb el vehicle, cada vegada són més les superfícies de l’habitacle que inclouen algun tipus de sensor de contacte. En aquest context, la integració d’electrònica flexible i els acabats superficials avançats (antipetjada, antiratllat) estan cridats a ser una de les tecnologies amb major previsió de creixement.
El projecte PLASTFUN està enfocat a desenvolupar amdues línies d’investigació per permetre que l’ecosistema científic-industrial que hem generat prengui posicions avançades a nivell internacional.
Ibai Santamaría, coordinador d’R+D de l’empresa PPT-Walter Pack, ens detalla en aquesta entrevista la seva participació en el projecte.
Quina ha estat la contribució de PPT-Walter Pack en el projecte?
Com a col·laborador industrial, el paper de PPT s’ha centrat en la definició d’especificacions d’acord amb els estàndards del sector automoció, així com en el desenvolupament i la fabricació d’un demostrador final. Aquest consistirà en una superfície multitàctil de l’entorn de la consola central que inclourà sensòrica i il·luminació embedides mitjançant tecnologia IME (In Mold Electronics) i acabats superficials funcionals basats en estructures a nivell micro i nano.
Per a vostè, quin és el principal avenç del projecte?
L’esmentada tecnologia IME està focalitzant grans esforços tècnics i econòmics a nivell mundial, de manera que estar a l’avantguarda d’aquests desenvolupaments resulta tot un repte. De forma afegida, la interacció dels elements electrònics amb superfícies avançades novells, i la seva escalabilitat industrial suposen una fita important.
I el principal repte?
Passar de la prova de concepte al prototip industrial és sempre un desafiament, més encara quan això requereix de la utilització de mitjans amb els quals no convivim en el dia a dia, com ho són en el cas de PPT els inserits fabricats mitjançant NIL o l’electrònica impresa híbrida.
En el marc del projecte s’han desenvolupat tècniques i mètodes necessaris per a l’establiment, a escala industrial, d’una línia pilot de fabricació de peces injectades de plàstics amb superfícies que disposin de funcions avançades. Quins usos tenen aquestes noves tècniques? Per quins sectors i subsectors es poden aplicar? Com pot ajudar a les empreses la planta pilot que s’ha posat en marxa?
Com a líders en el sector automoció, des PPT veiem la planta pilot i les tècniques que aquesta ens ofereix com una oportunitat immillorable per testejar conceptes que no era possible materialitzar amb els mitjans disponibles fins a la data. Això ens hauria de donar l’impuls necessari per augmentar tant el portfoli de productes actuals com la nostra presència en altres sectors com poden ser la línia blanca o l’electrònica de consum.